Funderingar, iakttagelser och tankar. Om livet, barnen, kärleken, och en del väsentliga oväsentligheter. Just så.

tisdag, november 06, 2007

Nej, jag förstår inte

hur det kan vara viktigare att vara trogen mot sin skapare än att små barn får växa upp med sin mamma.

Har svårt att förstå fundamentalister öht*. Visst kan man brinna för något, vara övertygad om att något är det rätta, men att aldrig, aldrig våga sig utanför sin övertygelse för att kanske finna något bättre?

Har mycket mer att säga i frågan, men nu hinner jag inte....

*förutom i bilbältesfrågan, där jag själv är fundamentalist. Alla sitter fastspända i bil. Barn sitter i bilstol. Alltid. Amen.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Ja... det där kan göra mig galen. Det är helt knäppt att tex en blodtransfusion nekas även om den kan rädda liv! Det vore väl en sak om det handlade om personens egen vilja och val men när individen tvekar och rådfrågar kyrkan får de "nej" till svar. Och skulle de, för att rädda sitt eget liv, ta emot blod blir de för alltid utstötta ur kyrkans gemenskap. Galet.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Helt sjukt.

Det finns en judisk "lag" som står över alla andra "lagar" och det är att man får bryta mot vilka regler som helst ifall det handlar om att rädda liv. Det tycker jag är fint, och så borde det vara i alla religioner.

aussiekicki sa...

Helt skruvat! När man kan rädda liv med förhållandevis enkla medel som en blodtransfusion....
Totalt galet!