Funderingar, iakttagelser och tankar. Om livet, barnen, kärleken, och en del väsentliga oväsentligheter. Just så.

fredag, november 02, 2007

Traditioner

Jag är en sucker för traditioner. Antagligen för att vi inte hade så många under min uppväxt. Vi var mer av en hippiefamilj* som tog dagen som den kom.
Nu vill jag ge mina barn en trygg minnesbank av mysiga traditioner. Tänker inte på de stora tillfällena som julafton och födelsedagar, de blir minnesvärda ändå. Nej, jag gillar de mindre, mer vardagliga. De som knyter oss samman som familj.
Vi har bland annat Fredagsdrinken (efter avslutad jobb/dagisvecka tar vi en fredagsdrink. Skålar för veckan som varit och pratar om helgen) och Sommarlovsglassen (första dagen på semestern åker vi till Gamla Stan och äter kulglass).

Vad har ni för traditioner?

*som var fantastisk på många andra sätt, ska understrykas!

2 kommentarer:

Frida sa...

Eftersom Prinsessorna är så små har vi inte riktigt några familjetraditioner än. Men jag längtar verkligen! Fredagsdrinken var en superbra ide!

Än så länge har vi bara "nakenfest" på kvällarna, när Sessorna får åla nakna på en filt innan pyjamasen åker på och det är dags för sängen. Vet dock inte om det är en tradition som kommer fortsätta när de blir äldre ;)

Anna-Bell sa...

Inte så himla många traditioner finns ännu men de ska sättas inom kort. Med syrrans barn bakar jag pepparkakshus varje år. Det har blivit min och deras grej.